• vive-la-france-nlhum201407114350.jpg
  • volksfeest-nlhum200709120464.jpg
  • nlhum20040620xxxx.jpg
  • paasvuur-nlhum201004044408.jpg
  • manana-manana-2014-5320b.jpg
  • manana-manana-2014-5320.jpg
  • piet-oudolf-nlhum200608190018.jpg
  • volksfeest-nlhum200709120738.jpg
  • nlhun201104167591.jpg
  • nlhum201309249087.jpg

Herinneringen van een schoolmeester (1950-1952)
- Henk Krosenbrink, 16 februari 2010 -

Wat ook in het teken stond van de graaf, was de jaarlijkse kermis. De tweede dinsdag en woensdag in september. Ze hadden me bij Herberts al verteld, dat het een groot dorpsfeest was met allerlei traditionele elementen er in. In Winterswijk en zelfs in Miste, mijn geboortebuurt, waren ze ook wel feesten gewend. Dat wel. Koninginnefeest en later volksfeest. Eind augustus en begin september. Maar de kermis in Hummelo was toch heel iets anders. Een optocht met de bielemans erbij, die allerlei fratsen uithaalden en achter jonge meisjes aanzaten en kleine boompjes van sparretakken omhakten bij enkele notabelen en daar onder dan wat geld vonden. Ze hadden ook hun commentaar op de betrokken bewoner waar het vaandel werd geslagen. Het commentaar op Van Panhuys loog er niet om, herinner ik mij.

Hummelse kermis 1952: Optocht richting Tuinhuis (Foto: collectie Henk Krosenbrink)

Hummelse kermis 1952: Optocht richting Tuinhuis (Foto: collectie Henk Krosenbrink)

De optocht van de muziek en de schutterij trok ook naar Enghuizen. Het was een kleurige stoet, met uniformen waarin de kleuren van de grafelijke familie zichtbaar waren. Op het ruime grasveld voor de Orangerie, waar de graaf met zijn vrouw woonde, werd voor hem het vaandel geslagen door leden van zijn schutterij, zoals vermeld werd en bracht de muziek hem en zijn vrouw een serenade. Het was een hele plechtigheid en het grasveld stond vol bezoekers. Al of niet uit Hummelo, want het kleurrijke schouwspel was wijd en zijd bekend.
En dan het feest, dat zich deels afspeelde bij De Gouden Karper - niet voor jonge en nog arme onderwijzers - en bij zaal Wassink. Daar werd gedanst en feest gevierd en overdag knalden de geweren bij het vogelschieten. In 1950, toen ik het feest voor de eerste keer meemaakte, keek ik mijn ogen uit. Dat was nog heel wat anders dan in Winterswijk. Behalve het bloemencorso - hier enkel wat versierde wagens - daar kon Hummelo niet aan tippen.

In september 1952 kwam ook Riek, toen nog mijn verloofde, naar Hummelo om het feest mee te vieren. We hebben ons best vermaakt en een straatfotograaf heeft ons nog vereeuwigd. Samen met de jongelui van Herberts en Gerrit Massink, die ook van de partij was. We hebben 's avonds feest gevierd bij Wassink en veel plezier gehad. Op de terugweg naar Herberts - in de nacht - vond Riek, dat de straat in Hummelo, De Zutphenseweg, zo vol kuilen zat. Daaraan zal de wijn niet onschuldig zijn geweest.
In elk geval hebben we goede herinneringen aan dit Hummelse feest.

Hummelse kermis 1952: v.l.n.r.: Minie Herberts, Henk Heuvel (verloofde), Riek Haves, Gerrit Massink (knecht bij Herberts) en schoolmeester Henk Krosenbrink (Foto: collectie Henk Krosenbrink)

Hummelse kermis 1952: v.l.n.r.: Minie Herberts, Henk Heuvel (verloofde), Riek Naves,
Gerrit Massink (knecht bij Herberts) en Henk Krosenbrink
(Foto: collectie Henk Krosenbrink)

Hummelse kermis 1952: Riek Naves en Henk Krosenbrink (collectie Henk Krosenbrink)

Hummelse kermis 1952: Riek en Henk
(Foto: collectie Henk Krosenbrink)

September 1951: Nel en Hendrik Greven 'Koningspaar' (Foto: collectie Henk Greven).

Hummelse kermis 1951: Nel en Hendrik Greven 'Koningspaar'. Zoon Geerhard Greven
kwam in oktober terug uit Indiƫ. Graaf van Rechteren geeft het cadeau (een
strijkijzer) en zegt: "strijk de broek maar vast" (Foto: collectie Henk Greven).