• paasvuur-nlhum201004044408.jpg
  • nlhum20040620xxxx.jpg
  • nlhun201104167591.jpg
  • volksfeest-nlhum200709120464.jpg
  • manana-manana-2014-5320.jpg
  • vive-la-france-nlhum201407114350.jpg
  • volksfeest-nlhum200709120738.jpg
  • piet-oudolf-nlhum200608190018.jpg
  • nlhum201309249087.jpg
  • manana-manana-2014-5320b.jpg

Jeugdherinneringen uit de Dorpsstraat 21 in Hummelo van 1943-1968
- Jan Jansen Venneboer, januari 2010 -

De Dorpsstraat in Hummelo in 1948

Foto van de Dorpsstraat in 1948. Rechts en midden op de foto ons huis
met de winkeldeur. Daarvoor het huis van onze buren de familie Tiernigo
met een garage en een smederij. Schuin tegenover ons het herenhuis “
Miljoenenzicht” van hereboer J. Tenkink. Aan het eind van de
straat een raam van hotel “De Krint”.

 


Jan Jansen VenneboerLeeftijd inspireert tot omkijken. Welke persoonlijke jeugdherinneringen heb ik nog steeds aan Hummelo? Wat is me bijgebleven uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw? Ik wil graag terugblikken op mijn  persoonlijke geschiedenis in  Hummelo, volgens enkele kenmerken van publieksgeriche geschiedenis, zoals ik die in de jaren vijftig en zestig heb beleefd.

Publieksgerichte geschiedenis houdt zich bezig met het persoonlijke verleden van mensen. Het persoonlijke verleden is een weefsel van familie- en maatschappijgeschiedenis, dat elk individu verschillend beleeft. In mijn geval betekent dat, dat ik de herinneringen aan mijn jeugdjaren in Hummelo in het tijdsbeeld van de jaren vijftig en zestig heb geplaatst.

Ik ben Jan Jansen Venneboer. Oud-Hummeloëers die me nog uit de jaren vijftig en zestig kunnen herinneren, kennen me misschien nog als Jan van de Bakker. Wij woonden toen aan de Dorpsstraat 21, waar anno 2010 bakkerij Ebbers is gevestigd. Het is misschien goed om even kort mijn verdere levensloop te vermelden.

Na de jeugdperiode in Hummelo en de militaire dienst ben ik zes jaar onderwijzer geweest aan de openbare lagere school in Varsseveld. In die periode ben ik getrouwd met Joke Langelaar uit Varsseveld en we hebben twee kinderen gekregen en zes kleinkinderen. In 1973 zijn we naar Twente verhuisd, waar ik leraar onderwijskunde en praktische vorming aan een onderwijzersopleiding ben geworden. Van 1999-2004 ben ik nog vijf jaar als interim bestuurder in het basisonderwijs werkzaam geweest. In 2003 zijn we teruggegaan naar de Achterhoek en we wonen nu al weer zeven jaar in Doetinchem.

Jan Jansen Venneboer als vrijwilliger aan het werk op het Staring InstituutDe laatste jeugdjaren in Hummelo raakte ik geïnteresseerd in de streekgeschiedenis, maar door andere prioriteiten heb ik daar heel lang weinig mee gedaan. Als vrijwilliger van het Staring Instituut in Doetinchem kan ik nu 40 jaar later mijn hart ophalen. Daarnaast sport en lees ik nog steeds graag.

Reacties stel ik op prijs. Leuk zou zijn dat ook andere (oud-)Hummeloërs geïnspireerd raken om hun herinneringen aan de website over de geschiedenis van Hummelo toe te vertrouwen.


Jan Jansen Venneboer

e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.